November 16, 2009

Nama2 Tumbuhan... (pelik2)

Hehehehe... nape aku gelak?? (sbnarnye aku xgelak.. tpi aku taip.. hahaha)
Aku ngah tgk2 pic folder aku tdi.. so terjmpa la gmbr wk2 cousin aku dtng umh aku... so cm biasa la, dh dtng umh aku msti kna mlwt tmpt2 yg best2... di sbb kn fmly aku nie gila kn pokok ye... (sek baik bkn gila judi...) hahaha... so kmi pn pgi mlwt tman herba kt perlis... maka dgn ini akn aku perkenalkn nma2 pokok yg xpnah korng dgr.. (mybe la sbb aku pn first time gak).... sblum korng bca... pesanan dri aku... nma pokok nie memang btol2 tertulis kt sign board... bkn aku edit.. ok??..

antara nama yg terpelik bg spesis flora... calon2 nya.. (cm Anugerah Bintng Popular plak)...



pokok nie nma nye derhaka mertua.... knapa dpt nma nie?? aku pn xtaw... (mybe sbb pokok nie byk terdpt di umh2 org yg derhaka ngn mertua dia kot)... p/s: pepndai je aku wt cite...


aku xthu la npa pokok byk sngt di ambil nma "mertua".. ish2...


Nie lain plak nma nye.. plik kn?? (nma pokok nie d ambil sbb ada anjing kot slalu tinggong kt pokok 2....) p/s: kpada sesiapa yg xtaw mksud tinggong 2... mksud nye.. bercangkung...
Nie plak... cik Fatimah punya payung... pokok yg dpt nma... feymes btol cik fatimah ye.... hahahaha
Nie law untk org bercinta... paham la kot bila jmpa pokok nie... or mybe pokok nie la slalu yg jdi mangsa pasangan2 perkapelan dok noreh tulis mcm2 kt pokok.... (2 yg terhasil nma pokok nie kot)...nie aku xtaw nk comment, sal tercipta nma "paha ayam" kt pokok nie.. (kemungkinan la kn... org dlu2 xde mknan wk2 darurat just imagine kot)... tgk la bertapa sush nya dlu2 nk mkn... skang nie ade je pembaziran mknan... p/s: mkn smpai abis jgn membazir.. pesanan dri penaja khas iaitu Syarikat Baja Kaki Kuda sdn. bhd.... hahaha (dh2 merapu plak... truskn tgk next pic)....

Nie pn aku ngah mncari asal usul pokok nie.. sbb aku xthu la cmna leh pokok nie dpt ank.. aku cri gak wk2 jln2 kt situ... mna thu jmpa pokok "Dara Esok" ke... tpi xde pn... hahahaha

Spa kta ada 5 Hang je?? nie bukti nya Hang yg ke-6... tpi mybe Hang ke-6 nie law ikut dogeng yg bru aku reka.... Dia dlu kna sumpah ngn mak dia jdi pokok... sbb slalu sngt mlas wt keje... jdi dri mngabih kn boreh.. baik jdi pokok... teduh skit halaman umh dia... p/s: rsa nya mlm nie aku byk citer tipu nie... hahaha... TPI NAMA POKOK BUKAN REKAAN... ORIGINAL DRI SIGNBOARD.... Yg ni jgn risaw la ye makcik2 kakak2... law org laki mkn wt ubt.. dorg xjdi galak pn.. sbb cuba la bca kegunaannye... untk melancarkan perjalanan darah... n (mule nk menambah nie.. hahaha) sbnarnye... mksud di sni.. mngalakkan perjalanan darah pada usia tua ja.. nma ringkasan ja 2.. hahahaha

Dlam kepelikan nma2 yg ada pada pokok nie... tdi khasiat dn juga kegunaan pokok nie byk manfaat pada manusia khususnya dlm ubatan tradisional mahu pn di exploitasi kn mnjdi ubt moden... skang byk dh pokok2 herba nie di kaji untk kegunaan penguna mnjdi lebih mudh... mungkin dlm bentuk kapsul, pil2.... n xperlu dh kita nk kna rebus or jemur... walaupn nma sja pelik namun ia berguna untk kita... (cm dlm mjlah 3 plak...) hahaha


Lastly nie gmbr sblum kiteorng g Taman Herba... kita org lepak kt taman gak... tman apa??... tgk la gmbr di bawah.....
kiterong g Taman Ular... dh la skit2 aku tnjuk gmbr ular nie.. ada byk.. tpi nnti la aku update plak sal Taman Ular... ok??... slamt membuang masa dlm blog aku nie.. thnx smua.. hahahah

Loading image

Click anywhere to cancel

Image unavailable

Loading image

Click anywhere to cancel

Image unavailable

No comments:

Post a Comment