December 24, 2011

Pemergian Mu Sangat Terasa Part 2


14 Dis 2011 (12.35 a.m.)
Masa nie tok wan dh pn di hantar ke emergency di hospital daerah Parit Buntar.... niat untk doktor drip air ja... tpi di sbbkan tok wan pitam masa di bilik menunggu... trus di lakukan pemeriksaan n di X-ray.... lpas 2 aku dgr berita (aku tnggu di luar) yg tok wan perlu di bawa ke Hospital Taiping akibat dripada Jangkitan Paru2..... masa 2 aku mcm kna rentap dgn eletrik... dan masa untk itu aku di suruh untk bersama2 tok wan untk menaiki ambulan... ini lah kali pertama aku menaiki ambulan n aku xsangka akan naik bersama tok wan... n aku tahu yg tok wan pn first time naik ambulan... masa di dalam ambulan... aku tgk tok wan penat sngt... yg aku risaw... tok wan mengalami SOB (Short of Breath)... aku memujuk tok wan untk memakai alat penafasan oxygen... tpi tok wan akn bukak mask 2 dan xmau pakai.... aku memujuk smpai air mata aku jatuh menitik pada seluar... dengan hati yg sebak... aku pegang tgn tok wan dgn erat... berdoa xkan ada apa2 terjadi pada tok wan.... Sbb waktu 2 tok wan mintak air sejuk kt aku sbb dia dahaga... tpi nurse ckp xleh minum air.. Aku hanya dapat gosok dada tok wan.... n buat kli kedua air mata aku membasahi pipi..

14 Dis 2011 (2.04 a.m)
Aku smpai di hospital taiping dan terus melompat turun untk menguruskan kemasukkan tok wan ke ward... masih jelas lgi ward C5.. no katil 09... sampai di ward aku terus di tnya oleh doktor tentang tok wan... Apa yg mengecewa kan aku... sepatut tok wan di pantau di Unit ICU... tpi di sebbkan full bed... tok wan terpaksa di letakkan di ward biasa dan peralatan terhad.... Masa 2 aku nk meradang pada nurse dan doktor untk pindah kan tok wan ke Hospital Pulau Pinang.... tpi niat aku terhenti bila tgk tok dan mak lang sudh smpai di ward n sedang menuju ke arah aku.... Niat aku terhenti jgu apabila melihat wajah tok yg penuh dgn keredhaan dgn apa yg terjadi... dlm hati aku membisik... tok wanita yg paling tabah, kuat... knapa sbgai cucu tok aku tidaj tabah?? knapa aku nk meradang marah2 kn org yg akn tlong tok wan...

Masa di ward pn keadaan tetap sama... tok wan masih lgi tak mau pakai penafasan oxygen... n aku dan tok xpnah berputus asa untk pujuk tok wan... aku mengajak tok untk tunggu di luar ward untk membolehkan nurse dan doktor melakukkan tugas mereka... di luar bilik.... doktor bahagian ICU memberi penerangan untk memasang alat bantuan pernafasan pada tok wan di sbbkan tok wan tidak mahu menggunakan penafasan oxygen dan memberi penerangan tentang risiko tinggi kemungkinan yg akn berlaku... dan jawapan tok yg sayu terus aku dgr... "buat lah yg terbaik untk dia"...

14 Dis 2011 (5.09 a.m)
Sblum doktor memasang alat bantuan pernafasan.... aku dan tok pgi menjenguk tok wan sblum beliau di bius untk mengelakkan beliau berada di dalam keadaan restless... tok wan meminta air pada tok dan masa itu ada seorang nurse di katil tok wan... nurse 2 ckp xbleh bgi air... then masa 2 aku kesian sngt pada tok wan... terus aku mnyuruh jgk tok memberi tok wan minum.... selesai tok wan minum... kami meminta izin untk tunggu di luar bilik pada tok wan... dan masing2 memegang erat tgn tok wan seblum kuar dri bilik.... dan.... Mesin bantuan pernafasan pn di pasang pada tok wan.... tok wan berada di dalam keadaan tidak sedarkan diri....

14 Dis 2011 (2.17 p.m.)
Masa ni... aku tinggal sorng untk menemani tok wan... sudah 2 hari waktu tdr aku xmenentu... aku yg mempunyai HPT memang terasa seperti nk pitam... namun amanah yg aku pegang... jnji pada mak, tok, pak lang.... n aku ingt lgi masa duduk dgn pak jang di ruang sofa... pak jang pesan... "jgn tinggai tok wan sorang satg pak jang nk balik... dok tepi katil teman tok wan"..... so aku pun lpas hantar pak jang kt kereta... terus naik ke ward dan duduk di sisi tok wan yg tidak sedarkan diri.... time 2 demam aku dtng balik... trasa penat sngt2... seharian tidak mandi..... jadi aku tgk jam pukul 2.20 ptg... n niat untk merehatkan badan... sbb menunggu untk org dtng masa  lawatan nnti pukul 4.30 ptg..... masa berehat di tepi katil tok wan... aku duduk di bahagian kaki beliau... sambil berehat... aku memicit2 lutut tok wan yg sakit... masa 2 segala masa silam aku dgn tok wan bermain di dalam kepala aku...

( di sbb kan dri kecik aku byk menghabiskan masa di kg duduk bersama tok dan tok wan... pernah sekali aku mengamuk satu 1 kampung... yg dpt pujuk aku masa tu tok wan sorng ja... tok wan xpenah garang dgn aku... apa saja yg aku mintak untk ambik barang2 beliau semua aku akan dapat... berbanding dgn anak2 beliau sendiri memang beliau garang... dari dlu.. setiap cuti sekolah... aku akn duduk di kampung smpai cuti habis... sehingga lah sekarang.. time cuti sem saja.. aku akn terus balik kg... n dri aku cuti sem smpai la bukak sem baru nie... aku xjejak kaki ke rumah mak aku...)..... hanya aku dan tok wan saja yg ada kenangan kami berdua... smpai la aku memang tgn tok wan dgn kuat sambil berdoa yg tok wan akan bgun xlama lagi sehingga pipi aku di basahi dgn air mata yg pada hari itu aku rasa kan senang untk ia mengalir.... hingga aku tetdr di sisi tok wan....

14 Dis 2011 (4.15 p.m.)
Aku terbangun dari tdr akibat terdgr suara org yg rmai keliling katil tok wan.... bila aku celikkan mata, bru aku perasan yg doktor melakukkan ward round.. kira2 6-7 orang doktor termasuk doktor pelatih berada di keliling aku dan tok wan... dan seorang doktor lelaki yg berumur dalam lingkungan 40 - an dtng pada aku bertnyakan hubungan aku dgn pesakit dan aku menjawab "saya cucu kpda patient".... doktor terpaksa memberi berita buruk pada aku mengatakan jangkitan telah merebak ke dalam darah dan berlaku komplikasi pada jantung, buah pinggang dan system tubuh badan.... masa 2 suara aku berubah menjadi sebak... walaupun aku thu apa yg akn terjadi pada tok wan... aku cuba bertahan... dan terus menelefon pada mak... aku terus turun ke bawah untk membawa mak ke ward C5.... dan masa aku berada di bawah dgn adik2.. aku perasan yg pak lang dtng... masa 2 aku rasa mcm nk pusing masa berpatah balik untk kata "xsetuju antar tok wan p hospital"..... Aku teruskan berdoa semoga apa yg di katakan doktor pada aku hanya la mimpi semata2... ...........

14 Dis 2011 (5.53 p.m.)
Sanak Saudara sudh pn membanjiri ward C5... dan masa 2 aku dudk di ruang sofa berehat2... n masa 2 aku dh pn thu yg tok wan akn pergi selama2 nya apabila seblum pukul 5.53 p.m... aku dh tgk Vital Sign tok wan sedang menurun dgn mendadak... dan Allah itu Pencipta sekalian makhluk... Dia mendetikan hati aku untk menangis di dalam hati... tpi bukn di mata... tepat jam 5.53 p.m...... adik sppu memanggil kami yg berada di luar untk masuk ke dalam... dan aku org yg terakhir masuk... apabila langkah kaki aku menjejak ke arah katil tok wan... terdgr esakan setiap org... dan apa yg aku lihat... muka tok wan dh di tutup.... Bagai kan di sambar petir... aku terkaku... diam seribu bahasa... tanpa rasa sedang bernafas... tanpa rasa darah mengalir.. tanpa rasa air mata... aku berdiri kaku melihat ke luar tingkap... seperti x percaya... bru semalam tok wan berckp dgn aku... dn sekarang terkujur kaku badan tok wan atas katil tidak bernafas....

14 Dis 2011 (6.12 p.m.)
setiap org memberi kucupan pada tok wan sblum jenazah di kafan kan.... apabila yg smua org sudh... aku adalah org yg belum mengucup tok wan.... apabila aku di panggil.... aku hanya dpt mengeluarkan air mata dan mengelengkan kepala.... dan tidak bergerak melangkah... dgn kepala yg bercelaru... aku tidak putus2 membaca Al-Fathihah untk di sedekah kepada arwah... pada masa yg sama... jauh di sudut hati aku... tersisip satu harapan yg arwah tok wan bgun seperti sedia kala.... tpi itu adalah urusan-Nya.... Aku berdiri di  tepi dinding tanpa berckp sepatah seperti si bisu.... dgn melihat adik2 dan sepupu2 yg ada sedang menangis meratap pemergian arwah.... walaupun aku di dalam keadaan penat yg tidak ckup tdr... trasa tidak apa yg dpt menghalang aku dri trus menunggu untk menguruskan jenazah dan tidak terlintas untk berehat selagi urusan tidak sempurna...... Jenazah akan di bawa pulang ke Parit Buntar dan di simpan seblum sembahyang jumaat.


14 Dis 2011 ( 10.25 p.m.)
Aku dan abg sppu smpai ke Parit Buntar daripada hospital Taiping di mana kereta jenazah menghantar arwah ke rumah dgn di temani mak,tok dan pak lang.. tiba aku di rumh tok... aku lihat persiapan sudh siap dan arwah di letakkan di ats katil di ruang tempat beliau sakit sblum ini.... masa aku masuk ke dalam rumh... tetamu yg hadir memandang dgn pandangan yg pelik... mungkin mereka tidk mengenali aku dan dgn pemakaian aku yg tidak mengikut keadaan ( masih lgi memakai bju semalam ).... ada yg tertanya2 aku nie siapa di sbbkan aku tidak mempedulikan org sekeliling... aku terus ke bilik air mengambil wuduk untk meneman arwah membca yassin kpdanya.... sbb aku dh niat bila smpai di rumh aku nk teman arwah sekejap dan lpas 2 bru aku lega... mungkin di sbbkan di ward aku dh pn all out air mata aku...

(masa di ward... mak membca yassin pada arwah.... masa 2 aku teman kn mak untk sama2 bca yasin... mungkin di sbbkan org sudh rmai yg blik.... jdi secara automatik aku menangis dgn teresak2 sehingga aku xdpt menahan kesedihan aku... sehinggakan mak bermemberi motivasi pada aku "jgn nangis... adik dh buat yg terbaik masa arwah ada... spanjang arwah idup adik dh teman n jga tok wan.. smpai dia tutup mata"... )..... Alhamdulillah lancar aku membaca yassin pada arwah dan mengulang dua kali bacaan yassin.... dan sblum aku ke bilik air untk membersihkan badan... aku bukak tutup muka arwah.... Aku terus isgtifar dan memujik pada Pencipta kita... Muka arwah cerah.. dan dalam keadaan senyum... hati aku masa 2 senang skali... aku mencapai tuala dan terus membersihkan badan....

                                                                                                                           Bersambung......

No comments:

Post a Comment