December 24, 2011

Pemergian Mu Sangat Terasa Part 1

Pernah terpikir masa yg ada bersama dgn org yg tersyg tiba2 hilang sekelip mata??
Pernah terpikir org yg tersyg sedang bersembang2 tiba2 sudh di jemput Illahi??

Tanggal 14 - 15 Dis 2011... hari yg paling trasa sebak dan sedih akibat kehilangan seorang yg paling aku syg dlm hidup aku.... masih terasa smpai sekarang.... Seblum menulis entry aku dh pn menarik nafas sedalam2 nya untk menaip entry yg aku rasa... ini luahan hati aku yg pilu...

memang seorang lelaki memalukan apabila bersedih, menangis, berduka.... tpi manusia yg berjantina lelaki juga makhluk yg di ciptakan oleh Penciptanya mempunyai perasaan...

Aku ingat lgi seblum balik untuk cuti sem... menelefon mak kt umh untk mintak izin pulang ke kampung untk menjaga tok wan yg sedang sakit.... dgr khabar tok wan bergerak menggunakan wheelchair... so that my job 2.. dh kna pada tugas aku bila slalu g praktikel kt hospital... masa mengemas2 barang... aku pn berniat nk bawak blik buku rujukan tentang geriatrik... buku yg xpnah aku bukak dri first beli smpai la terdetik sblum tdr untk membaca nk cri treatment yg sesuai untk tok wan di kampung... senang skit untk aku blik terus wt exercise...

Dgn harapan aku blik untk menjaga tokwan... smpai saja kt kg.. aku tgk tok wan dok ats katil ja... kejap baring, kejap dudk... itu ja aktiviti dia... kencing dan berak di lakukkan di tepi katil... n belom sempat aku letak beg yg di galas... tok wan dh suh tgk lutut beliau yg sakit... jdi aku pn letak beg galas then terus pegang lutut tok wan aku.... so dri situ aku buat wt la assessment yg aku rsa ikut sedap rasa aku... dpt la trace apa problem yg dia alami... sehari ja aku dpt buat exercise untk tok wan... hari - hari kemudian, dia dh xmaw buat... tok wan aku nie law dia kta xmaw... xdak spa bleh melawan melainkan aku yg memang keras kepala... lgi tok wan kta xmaw... lgi 2 aku suh dia buat... pernah sekali 2 tok wan ambik angin dok di luar menggunakan wheelchair... aku dtng pelan2 dkat tok wan n sembang2... pas2 aku ajak dia melakukan exercise dgn suh dia berdiri dan duduk... respond dia... di halau nya aku balik... walaupun hati kecil aku sedkit kecewa.... tpi aku thu.... dia x berniat untk kta cm2.. aku ambik itu sebagai gurauaan yg selalu dia bergurau dgn aku.....

Seblum hari beliau di masukkan ke hospital taiping.... Tanggal 14 Dis 2011.. aku demam... mungkin sbb tdr yg tidak ckup... sbb tgh2 mlm aku akn tnggu tok wan dan tok untk tdr dlu.. smpai ke pgi... bila hari nk siang bru aku tdr sbb time 2 org lain dh bgun... tpi masa untk aku tdr hanya beberapa jam sbb bru saja aku terlelap... Acu akn dtng kejutkan untk angkat tok wan ke wheelchair untk di bawa mandi... walaupn dlm keadaan yg tidak sihat... tpi aku dh janji ngn mak yg aku akn ringan kan beban tok untk jaga tok wan... lpas tok wan mandi... aku pn terus ambik air panas untk demahkan pada lutut tok wan.... n lpas2 aku urut lutut supaya pengaliran darah lancar sbb sudh bpa ari tok wan tidak mengerakkan tulang empat kerat beliau... Di sebbkan tok wan yg lemah... dorang wt keputusan untk bawak tok wan untk pgi emergency untk drip tok wan... aku pn ikut skali... sblum pgi aku siap kan tok wan... letak bedak... pakai kan pampers.. suap kn air...

                                                                                                                             Bersambung

No comments:

Post a Comment